Stanford-Binet Zekâ Ölçekleri, Beşinci Baskı (SB5)

SB5; bireysel olarak uygulanmış zekâ ve bilişsel yeteneklerin bir değerlendirmesidir. 2 ila 85+ yaşları incelemek için uygun bir testtir.

Tam Ölçek IQ, 10 alt testten oluşmaktadır. Bu alt testlerin çeşitli kombinasyonları diğer ölçeklerin oluşmasını sağlar.

Kısaltılmış batarya IQ ölçekli iki yönlendirmeli alt testleri içerir;

Nesne Serisi / Matrisler ve kelime. Bu testler; bir ek batarya ile SB5’in tamamlayabildiği nöropsikolojik muayene gibi değerlendirmeler için kullanılabilir.

Sözel olmayan IQ ölçeği, SB5 tarafından ölçülen beş bilişsel faktörün her biriyle ilişkili beş sözel olmayan alt testten oluşmaktadır. Dilsel sınırlamadaki sağır veya iletişim bozuklukları, otizm, özel öğrenme engelli, sınırlı lisan birikimi, travmatik beyin hasarı ve afazi veya felç gibi diğer durumları olan bireylerde dilsel yeteneği baskı altında bırakabilir.

Ayrıca SB5 Sözel olmayan IQ ölçeğini tamamlayıcı bir Sözel IQ ölçeği sunmaktadır.

Sözel IQ ölçeği, beş faktörün her biriyle ilişkili beş sözel alt testten oluşmaktadır.

Sözel IQ ölçekli test standart bir testtir ve tam ölçekli uygulamalar da kısıtlı görme sorunu yaşayan denekler için de kullanılır. Ortopedik bozukluklar veya diğer sözel olmayan IQ skalalarını tamamlamakta zorluk çeken denekler için de kullanılır.

Test Süresi

SB5'in ortalama test süresi, uygulanan skalaya bağlı olarak 15 ila 75 dakika arasında değişir. Tam Ölçekli IQ Testi normalde idame için 45 ila 75 dakika sürer, Kısaltılmış Batarya IQ'nun uygulanması 15 ila 20 dakika sürer ve Sözel IQ ve Sözel Olmayan IQ ölçeklerinin her biri uygulama için yaklaşık 30 dakika sürer.

Diğer Ölçeklerden Farkı

SB5’in birçok üst-seviye öğe içermesinin sebebi üstün yetenekli bireylerin performans seviyesini en yüksek seviyede ölçmesidir. Ayrıca, küçük çocukları, düşük işlevselliği olan daha büyük çocukları ve zihinsel geriliği olan yetişkinleri daha iyi ölçmek için geliştirilmiş alt-uç öğeleri de içerir.

Oyuncaklar ve manipülatifler (Stanford Binet'in önceki sürümlerinden olanlar gibi) test kitine dâhil edilmiştir. Kitaplardaki materyallerde, renkli resimlerin kullanılma sebebi daha çocuksu ve arkadaşça olmasıdır. Gelişmiş bellek görevleri ile ölçülen çalışma belleği (Baddeley 1986), yetişkinler, yaşlılar ve çeşitli nöropsikolojik güçlükleri olan bireyler için önemli bir değerlendirme sağlar. SB5 el ile veya bilgisayar yazılımı ile değerlendirilebilir.

SB5, 2 ila 85+ yaşları arasındaki 4.800 bireyin ulusal temsili örneklemindeki normlarından oluşturulmuştur.

Yetişkinler için; sosyoekonomik düzeyler, tamamlanan eğitim süresiyle ve 18 yaşın altındaki çocuklar için; ebeveynlerin eğitim süreleriyle ölçülmüştür.

Cinsel, etnik, kültürel, dini, bölgesel ve sosyoekonomik konulardaki tüm öğeler üzerinde önyargı değerlendirmeleri yapılmıştır.

SB5 bileşik IQ puanları, tam ölçekli IQ, sözel IQ, sözel olmayan IQ ve kısaltılmış batarya IQ için ortalama olarak yüksek güvenirliğe (.91 ila 98) sahiptir.

Beş faktör endeksinin ortalamaları; 90 veya daha yüksek, 10 alt testin ortalaması ise 84 veya daha yüksektir. Güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları Stanford Binet5 Teknik El Kitabında ayrıntılı olarak raporlanmıştır.

Bütün bileşik skorların, diğer bilişsel ve başarı bataryalarına kıyasla, ortalaması 100 ve standart sapması 15’tir. Alt test puanlarının (beş geniş yetenek faktörünün her birinin sözel ve sözel olmayan yönlerinden oluşturulmuştur), ortalaması 10 ve standart sapması 3'tür.

Önceki Basımlara Göre Değişimler

Stanford-Binet’in Daha Eski Sürümleri, 1916'da Lewis Terman'ın Stanford Revisionand Extension’ın Binet-Simon İstihbarat Ölçeğini tamamlamasıyla başlayan uzun ve zengin bir geleneğe sahiptir. 1937'den daha sonraki baskılar (1960 ve 1986 baskıları) entelektüel yetenekleri standart bir şekilde ölçer.

SB5, daha önceki baskılarındaki önemli özelliklerinin çoğunu psikometrik tasarımda önemli gelişmelerle harmanlamıştır. Özellikle, SB5, 1986 baskısının nokta ölçeğinde yönlendirme alt testlerinin kullanımını,1916-1973 baskılarının işlevsel-seviye tasarımı ile birleştirmektedir.

Modern öge teorisi (Rasch, 1980), yönlendirme, alt test ve fonksiyonel seviyeler tasarımı için güçlü bir psikometrik temel sağlar. Test tasarımında, psikometri uzmanları tarafından kabul edilen “yeni ölçüm kurallarının” çoğu kullanıldı (Embretson, 1996; Embretson ve Hershberger, 1999; Reckase, 1996). Bu yeni ölçüm kuralları, kapsamlı bir öğe havuzundaki öğeleri kalibre etme ve yönlendirme alt testleri ile uyarlamalı test etme gibi yöntemleri içerir. Testi, teste giren bireylerin fonksiyonel seviyesine uyarlayarak; SB5 yönlendirme prosedüründe ise, Öğelerin zorluğunu uyarlayarak hassaslık bilişsel işlev düzeyini inceler ve ölçüm hassasiyetini arttırır. Geleneksel olarak, yönlendirme Stanford-Binet ölçeklerinin benzersiz bir özelliği olmuştur.

Ölçeklerin birbirinden önceki baskılarının bilinen alt testlerinin ve öğe türlerinin birçoğu Beşinci Baskıda bulunabilir. Bir önceki basımlarda yer alan SB5 alt testleri arasında Picture Absurdities (resim çelişiklikleri), Matrices(matrisler), Vocabulary (kelime), Cümle Hafızası, nicel akıl yürütme ve sözel çelişiklikleri sayılabilir. Bazı tanıdık resim çelişiklik öğeleri düzenlemenin genelinde tutarlılık sağlamak için yeni baskıya dâhil edildi.

Dördüncü Basımın, küresel bir faktör ve ikinci seviyede birkaç geniş etken içeren bir hiyerarşik zekâ modeli kullanımı SB5'te tekrarlanmıştır. Dördüncü Basımdaki değişiklikler (SB IV), sanat eserlerinin ve ürün içeriğinin genel bir modernizasyonunu ve aşağıdaki geliştirmeleri içerir.

Stanford Binet5’deki Yenilikler

1. Ek faktör

SB5, SB IV'teki dört faktör yerine beş faktör (Akışkan Akıl Yürütme, Bilinçli Akıl Yürütme, Görsel-Mekânsal İşleme ve Çalışma Belleği) içerir.

2. Çocuk dostu malzemeler

Birçok kullanıcı talebine cevap olarak, SB5, küçük çocukların ilgi duyduğu ve erken çocukluk değerlendirmesi için yararlı olan önceki sürümlerin oyuncak ve renkli manipülatörlerinin çoğunu geri getiriyor.

3. Geliştirilmiş sözel olmayan içerik

Yeni basımdaki alt testlerin yarısı, sözlü sınavın sözlü ve / veya asgari yanıtını gerektirmeyen sözel olmayan bir test tarzı kullanmaktadır.

Sözsüz IQ beş ana bilişsel faktörün tümünü kapsar. Bu, diğer zekâ bataryalarına kıyasla SB5’e özgüdür.

4. Artan genişlik ölçeğiz

Çok düşük bir işlevsellik ve çok yüksek zekâlılık ölçen yeni öğeler, daha geniş bir değerlendirme yelpazesi sağlamak için ölçekleri aşağıya ve yukarıya doğru genişletmek için eklenmiştir. Örneğin, Nesne Serisi öğeleri daha hassas bir ölçüm elde etmek için Matrisler alt testinin alt ucuna eklenmiştir.

5.Geliştirilmiş test kullanışlılığı

Stanford-Binet Zekâ Ölçekleri, Beşinci Baskı 'daki öğeler, puanlar ve faktörler, Öğe Kitapları ve Kayıt Formu ile birlikte SB5'in klinik kullanımını kolaylaştırmak için tasarlanmıştır. Şövale (resim sehpası) tarzı kullanışlı kitapların pratikliği ve elle tutulan Kayıt Formunun tanıdık tarzı, uygulayıcıların yeni basımı öğrenmelerine yardımcı olacaktır. Beş faktörün her birinin Sözel ve Sözel olmayan yönleri, Testin Kısaltılmış ve Sözsüz / Sözel formları ile Çalışma Belleği alt testleri arasındaki karşılaştırmalar, SB5'in klinik, okul, adli ve mesleki ortamlardaki yorum ve uygulamalarını geliştirmelidir.

6.Genişletilmiş ölçüm

SB5'te sunulan revizyonlar, sınava tabii tutulan yaşlı insanların yeteneklerinin geçerli ölçümüne izin verir.

Normlar, tüm yaşam süresi boyunca SB5'in menzilini önemli ölçüde genişleten 85+ yıl boyunca uygun yaş temelli karşılaştırmalara izin verir.

SB5'in Tipik Kullanımları

Stanford-Binet Zekâ Ölçekleri, Beşinci Baskı, çok çeşitli kullanımlar için tasarlanmıştır. Çocuk, ergen ve yetişkinlerde gelişimsel yetersizlikleri ve istisnaları uygun uyarılar izlendiğinde teşhis etmek için kullanılabilir. (bu bölümdeki "Teşhis Amaçlı SB5 Kullanılmasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar" bölümüne bakınız).Stanford Binet'in önceki yayınlarının çoğu; klinik ve nöropsikolojik değerlendirmede, yeteneklerle ilgili araştırmalarda, erken çocukluk değerlendirmesinde, özel eğitim yerleştirmelerinde, psikoeğitim değerlendirmelerinde, yetişkin sosyal güvenlik ve işçinin tazminat değerlendirmelerinde yararlı olduğu bulundu. Beşinci Baskı, küçük çocuklar için bireysel aile planları (IFP), okul çağındaki çocuklar için bireysel eğitim planları (IEP'ler), ergenler ve yetişkinler için kariyer değerlendirmesi (okuldan işe geçişi destekleme),kariyer değişikliği, çalışan seçimi ve sınıflandırması, yetişkin nöropsikolojik tedavi gibi müdahaleler için bilgi sağlamak üzere tasarlanmıştır. SB5, birçoğu yukarıda bahsedilen alanlarla örtüşen çeşitli adli bağlamlarda da yararlı olabilir.

Günümüzde, Stanford Binet ölçekleri, zihinsel engelli (her yaşta), öğrenme güçlüğü ve küçük çocuklarda gelişimsel bilişsel gecikmeler ve entelektüel zekâ için okul programlarında öğrenci yerleştirme gibi durumların tanısında kullanılmaktadır. Bu koşulların çoğu için, önemli tamamlayıcı değerlendirmeler tipik olarak SB5 ile birlikte uygulanır.

Örneğin, zekâ geriliği teşhisi, Bruininks Woodcock, Weatherman ve Hill (1996) tarafından Bağımsız Davranış-Revize Edilmiş Ölçekler (SIB-R) aracılığıyla elde edilebilecek uyarlanabilir davranışların bir ölçüsünü gerektirir.